Trakya’da arsa fiyatları neden hızlı artıyor?

Trakya’da arsa fiyatları neden hızlı artıyor?

 

Barış Soydan

Arsa fiyat artışını etkileyen temel dinamikler nelerdir? Elbette en başta nüfus artışı, yani göç. Ardından büyük devlet yatırımları; yollar, kamu tesisleri, üniversiteler, hastaneler… Ve özel sektör yatırımları; fabrikalar, limanlar, özel üniversiteler, özel hastaneler…

Trakya’da arsa fiyatlarında yaşanan hızlı artışı yukarıdaki sebeplerden hangisiyle açıklayabiliriz? Cevap e şıkkı, yani hepsi. Trakya’da bu faktörlerin hepsi etkili.

Trakya Türkiye’nin en fazla göç alan bölgesi. Bölgenin en önemli merkezi olan Tekirdağ’ın son iki yıldaki nüfus artış hızını diğer büyük şehirlerle karşılaştıralım:

 

2018 VE 2019’DA NÜFUS ARTIŞ HIZI

Türkiye Geneli % 14.3

Ankara % 17.5

Bursa % 19.95

Eskişehir % 15.35

Gaziantep % 15.65

İstanbul % 16,05

İzmir % 10,15

Kocaeli % 18,2

Tekirdağ % 24,2

 

Görüldüğü gibi Tekirdağ, İstanbul dahil tüm büyük şehirlerden oransal olarak daha fazla göç alıyor. Bu sadece bugün değil, dün de böyleydi. Örneğin 2014-2015 yıllarında Tekirdağ, Türkiye’de net göç hızının en yüksek olduğu şehir olmuştu. Sadece Tekirdağ değil, Kırklareli ve Edirne nüfuslarınında da dikkate değer artışlar yaşanıyor…

 

İSTANBUL’DA SANAYİYE YER KALMAYINCA…

Trakya, İstanbul’da kendisine artık yer bulamayan sanayinin yeni yatırım bölgesi haline gelmiş durumda. Trakya’nın düzgün arazi yapısı, altyapı ve ulaşım olanakları, kalifiye işgücü, Avrupa ve elbette İstanbul’a yakınlığı gibi faktörler, Türkiye’nin ve dünyanın dev firmalarının fabrikalarını bölgeye taşımasına neden oldu, olmaya da devam ediyor. Örneğin Alman Bosch-Siemens grubunun 1 milyar Euro’dan fazla yatırımla kurduğu dünyadaki en büyük beyaz fabrikalarından biri, Trakya’da bulunuyor. İlaç sektöründen dericiliğe, tekstilden makineye kadar hemen her sektörden dev şirketler, fabrikalarını Trakya’ya taşıyorlar. Bu fabrikalarda çalışmak için Türkiye’nin dört bir yanından insanlar Trakya’ya göç ediyor.

Bunun sonucu olarak, sanayi yatırımlarının merkezi olan Çerkezköy, Çorlu, Lüleburgaz gibi ilçeler, geçtiğimiz yıllarda nüfusu en hızlı artan yerler oldu. Ama Trakya’ya göç sadece bu ilçelerle sınırlı değil, daha küçük ilçelere de yayılmış durumda. Tekirdağ ilinde sanayileşmenin yoğun olduğu ilçeler, Çorlu, Çerkezköy, Muratlı olarak öne çıkıyor. Ayrıca Saray, Hayrabolu ve Malkara ilçelerinde de sanayi işletmelerinin sayısında önemli artışlar yaşanıyor. Kırklareli ilinde ise sanayileşmenin yoğun olduğu ilçeler, Lüleburgaz, Merkez ve Pınarhisar. Edirne’ye baktığımızda ise sanayinin daha çok Merkez, Uzunköprü ve Keşan ilçelerinde yoğunlaştığını görüyüyoruz…

DEV KAMU YATIRIMLARI…

Trakya sadece fabrikaların değil devlet yatırımlarının da odak noktalarından biri. Yavuz Sultan Selim Köprüsü ile 1915 Çanakkale Köprüsü bağlantısı, bu köprülere bağlı olarak Marmara Denizi’ni ring olarak saran otoyol, Halkalı-Kapıkule Hızlı Tren Hattı gibi projeler, Trakya bölgesinin stratejik değerini artırıyor. Özellikle hızlı tren projesi ile Edirne-İstanbul arası ulaşımın yaklaşık 45 dakikaya inmesinin, Trakya’ya göçün daha da hızlanmasına neden olması bekleniyor.

Trakya, büyük kamu yatırımlarının yanı sıra büyük devlet üniversitelerine de ev sahipliği yapıyor. Tekirdağ’daki Namık Kemal Üniversitesi’nde 32 bin, Kırklareli Üniversitesi’nde 28 bin, Edirne’deki Trakya Üniversitesi’nde ise 46 bin öğrenci eğitim görüyor…

ODAKTAKİ İLÇELER

Trakya’ya göç ve bölgedeki hızlı gelişimden en çok hangi ilçeler etkilenecek?

Bölgenin Çorlu-Çerkezköy-Kapaklı ve Ergene ilçeleri ile Marmara Ereğlisi, Tekirdağ, Muratlı ve Lüleburgaz ilçeleri arasında kalan kısmı, devlet tarafından birinci gelişme alanı olarak belirlenmiş durumda. Burada yer alan sanayi merkezleri ve güçlü ulaştırma bağlantıları, hızlı gelişimi tetiklemeye devam ediyor.

Bu bölgenin kuzeyinde yer alan Saray ve Vize ilçelerine kadar olan hat ise bu alan ile etkileşimi olan potansiyel gelişim bölgesi olarak öne çıkıyor.

Lüleburgaz-Tekirdağ-Muratlı hattının batısındaki Edirne – Uzunköprü ve Keşan hattına kadar olan bölge ise ikinci gelişim alanı olarak belirlenmiş durumda. D 100 karayolu üzerinde yer alan Lüleburgaz – Babaeski – Havsa ve Edirne ile D 110 karayolu üzerinde yer alan Malkara ve Keşan, bu bölgenin ana yerleşim yerleri… Uzunköprü ise Edirne ve Keşan arasında önemli bir merkez olarak dikkat çekiyor.

Bu bölgenin kuzeyinde yer alan Pınarhisar, Süloğlu, Lalapaşa ilçeleri bu alanın etkileşim içinde olduğu potansiyel gelişim bölgeleri olarak öne çıkıyorlar.

Saray-Vize-Pınarhisar-Kırklareli hattı da bölgenin gelecekteki gelişim alanını oluşturuyor.

Özetle Trakya’nın hemen her yeri kıpır kıpır…

Kaynak: Trakya Kalkınma Ajansı